Najpopularniejsze napędy z łbem śrubowym

Liczy się profil

Aby wykonać bezpieczne połączenie śrubowe, liczy się nie tylko rozmiar narzędzia (rozmiar profilu) – równie ważna jest znajomość najpopularniejszych profili łączników, ich zalet i wad. Poniższy artykuł przedstawia najważniejsze rodzaje:

 

  • Śruba z łbem rowkowym
  • Łeb śruby z nacięciem krzyżowym (wgłębienie Phillips, łącznik Phillips lub PH)
  • Łeb śruby Pozidriv (PZ)
  • Wewnętrzny napęd sześciokątny (Allen)
  • Sześciokąt zewnętrzny
  • Torx® lub łeb śruby gwiaździstej (TX)

 

Śruby z rowkiem

Płaski łeb śruby jest najbardziej „tradycyjnym” rodzajem. Aż do lat 30. XX wieku był używany szerzej niż jakikolwiek inny typ. Fakt, że wiele innych profili zastąpiło go dzisiaj, wynika głównie z dwóch głównych problemów tego typu napędu:

Wady:

  • Ponieważ szczelina jest dość szeroka, trudno jest zagwarantować, że śrubokręt jest naprawdę pośrodku. Niewystarczające centrowanie oznacza jednak rosnące niebezpieczeństwo, że śruba będzie się kołysać podczas wkręcania.
  • Ryzyko poślizgu narzędzia jest wysokie.Poza tym jest tylko jedna pozycja do przyłożenia narzędzia, tzn. gdy już się ześlizgniesz, musisz zwrócić większą uwagę na ponowne przyłożenie śrubokręta, co kosztuje czas i nerwy.

Śruba z nacięciem krzyżowym

W 1933 r. J.P. Thompson wynalazł śrubę z nacięciem krzyżowym, która skutecznie wyeliminowała wspomniane wady. Sprzedał swój patent firmie Phillips Screws, dlatego system śrub krzyżowych nadal nazywa się wgłębieniem Phillips, Phillips lub po prostu PH. Popularne rozmiary to PH0, PH1, PH2, PH3.

Zalety:

  • Napęd krzyżowy jest samocentrujący, co zapobiega kołysaniu się śruby.Ale to nie wszystko: konstrukcja ułatwia zastosowanie wkrętaka.Dzięki ulepszonej pozytywnej charakterystyce blokowania niebezpieczeństwo ześlizgnięcia się na boki jest znacznie mniejsze niż w przypadku wkrętu z rowkiem.
  • Ze względu na te pozytywne właściwości blokujące, śruba z łbem krzyżowym może być również dokręcana lub luzowana maszynowo.

Wady:

  • Profil zwęża się do punktu: boki śrubokręta zwężają się i nie są do siebie równoległe.Taka konstrukcja może kompensować niewspółosiowość między łbem łącznika a śrubokrętem, ale gdy łącznik jest dokręcany lub poluzowywany, w tym samym czasie wytwarzana jest siła osiowa, która może wypychać narzędzie z profilu („efekt cam-out”).
  • Wgłębienie Phillipsa można łatwo pomylić z systemem Pozidriv (patrz poniżej).Jednak narzędzia nie są kompatybilne. Napęd wodzika został z czasem ulepszony.Obecnie istnieje kilka różnych typów, które można bezpiecznie i łatwo dokręcać lub odkręcać za pomocą elektronarzędzi i wysokich momentów obrotowych.

Napęd krzyżowy został z czasem ulepszony. Obecnie istnieje kilka różnych typów, które można bezpiecznie i łatwo dokręcać lub odkręcać za pomocą elektronarzędzi i wysokich momentów obrotowych.

Pozidriv (PZ)

Jednym z wyróżniających się wariantów jest system Pozidriv („PZ”), który jest używany zwłaszcza w obróbce drewna („Spax”). W przeciwieństwie do klasycznego napędu krzyżakowego, boki profilu Pozidriv nie zwężają się. Zamiast tego ta konstrukcja ma dodatkowe, znacznie mniejsze, zwężające się wycięcia w środku napędu, które nadają mu wygląd gwiazdy. Popularne rozmiary to PZ0; PZ1; PZ2; PZ3; PZ4.

Zalety:

  • Dzięki równoległym bokom nie jest wytwarzana znacząca siła osiowa, a narzędzie jest bezpieczniejsze w łbie śruby.
  • Przenoszenie mocy jest lepsze niż w przypadku napędu Phillips (krzyżowego)
  • Mniejsze jest również zużycie łba łącznika i wkrętaka lub końcówki.

Wady:

  • Pozidriv jest często mylony z normalnym Phillipsem (krzyżowym) – ale narzędzia nie są kompatybilne. Użycie niewłaściwego narzędzia do dokręcania spowoduje uszkodzenie łba łącznika.

Wewnętrzny napęd sześciokątny (imbus)

Wewnętrzny napęd sześciokątny jest lepiej znany pod nazwą „imbus”. Używanym narzędziem jest prosty klucz sześciokątny. Szerokość w poprzek to odległość między przeciwległymi bokami w milimetrach (lub calach).

Zalety:

  • Narzędzie można łatwo i bezpiecznie centrować. Łącznik można dokręcać prosto i bez chybotania.
  • Łącznik nadaje się nawet do trudno dostępnych miejsc, jeśli narzędzie jest również dostępne w wersji kątowej.

Wady:

  • Pod obciążeniem w rogach wewnętrznego sześciokąta powstaje silne naprężenie karbu, które może spowodować uszkodzenie narzędzia lub elementu mocującego.
  • Napęd nie nadaje się do dużych momentów obrotowych, ponieważ gniazdo sześciokątne musi być mniejsze niż średnica nominalna śruby ze względu na konstrukcję.
  • Napęd nie nadaje się do użytku na zewnątrz, ponieważ brud i woda gromadzą się w gnieździe sześciokątnym i prowadzą do korozji.

Sześciokąt zewnętrzny

W przypadku zewnętrznego sześciokąta jako napęd służy cały łeb łącznika. Szerokość w poprzek to odległość między przeciwległymi bokami w milimetrach (lub calach).

Zalety:

  • W stosunku do gwintu śruby, użyteczna średnica łba łącznika jest większa niż w przypadku sześciokąta wewnętrznego. Oznacza to, że można również zastosować większe momenty obrotowe.
  • Śruby sześciokątne można dokręcać od góry za pomocą narzędzia nasadowego lub z boku za pomocą klucza oczkowego lub klucza płaskiego.

Wady:

  • Z reguły narzędzia do zewnętrznych łączników sześciokątnych są stosunkowo duże i ciężkie, co może powodować problemy podczas pracy w ciasnych przestrzeniach. Dostępne są jednak odpowiednio wyprodukowane, lekkie, łatwiejsze w obsłudze i cienkościenne klucze.
  • Podobnie jak w przypadku wewnętrznego napędu sześciokątnego, na rogach płaskich powierzchni występują duże siły karbu, które mogą szybko doprowadzić do niewielkich odkształceń napędu. W rezultacie zalecane jest stosowanie kluczy i nasadek o wyjątkowo niskich tolerancjach. Oferują idealne dopasowanie, doskonałe właściwości blokujące i doskonałe przenoszenie siły.

TORX®

Napęd Torx eliminuje wszystkie wady klasycznego napędu Phillips (krzyżowego). Podobnie jak napęd sześciokątny, jest również dostępny jako profil wewnętrzny i zewnętrzny. Napęd Torx zapewnia znacznie lepszą przyczepność niż większość innych napędów, nie ma siły osiowej ani efektu krzywki, ześlizgiwanie się jest prawie niemożliwe.

Zalety:

  • Napęd Torx zapewnia znacznie lepsze przenoszenie siły niż większość typów napędów, a jego równoległe profile boczne zapobiegają wypychaniu bita przez siły osiowe z łba łącznika podczas dokręcania.
  • Ponieważ siła jest przenoszona centralnie i na większą powierzchnię, ten system napędowy charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem i może być również używany przez roboty montażowe.
  • Brak efektu „cam-out” chroni łeb łącznika i umożliwia zastosowanie bardzo wysokich momentów dokręcania.
  • Akcja dokręcania może być wykonana szybko i bezpiecznie.

Obecnie dostępne są jeszcze bardziej zaawansowane wersje napędu Torx. Na przykład „Torx Plus” ma bardziej kwadratowe płaty, aby umożliwić wyższe momenty obrotowe i zminimalizować zużycie. W ten sposób działanie napędowe jest jeszcze bardziej pozytywne. Ponadto na rynku można znaleźć odporne na manipulacje warianty Torx i Torx Plus: „Torx TR” i „Torx Plus TR”. „TR” oznacza „odporny na manipulacje”. Łącznik z napędem TR można dokręcać lub luzować tylko za pomocą odpowiedniej końcówki.